Spordan önce ısınma hareketleri genelde es geçilir. Ancak bu davranış yanlış olduğu gibi sporda oluşabilecek sakatlıkların da temelini atar. İşte bu yüzden spora başlamadan önce mutlaka ısınma hareketleri uygulamalı ve bedeninizi yapacağınız spora fiziksel ve zihinsel olarak hazırlamalısınız.

Spor yaparken dikkat edilmesi gereken konulardan biri de soğuma hareketleri. Nedeni ise spor sonrası soğuma hareketleri yapmayan kişilerin, bir süre sonra kaslarında ağrı meydana gelmesi. İşte bu sebeple spor öncesi ve sonrası yapacağınız ısınma ve soğuma hareketlerini iyi bilmeli ve bu hareketlerin vücudunuz için etkilerini iyice kavramalısınız. Aşağıdaki yazımızda sizin için spor öncesi ısınma ve spor sonrası soğumanın önemine değindik.

Spor Öncesi Isınmanın Önemi

Spordan önce ısınmak, vücudunuzda meydana gelebilecek sakatlık riskini azaltacağı için büyük bir önem taşır. Isınmak için yapılan şeylerden biri streching hareketleridir ve egzersiz öncesinde bu ısınma hareketlerini uyguladığınız zaman kan dolaşımı hızlanır. Streching hareketlerinin bir diğer etkisi ise kasların enerji için gerek duyduğu kanın, kaslara pompalanmasını sağlamasıdır. 

Spor öncesi ısınma hareketleri yerine hafif tempolu bir koşu veya yürüyüş de yapabilirsiniz. Bu şekilde kaslarda oluşabilecek çekme ya da yırtıklardan kendinizi koruyabilir, aynı zamanda istenmeyen bir sakatlık yüzünden uzun süre spordan uzak kalma riskini ortadan kaldırabilirsiniz.

Isınma sadece bedeninizin spora hazırlanması için gerekli değildir. Isınma hareketleri sayesinde kendinizi mental olarak da spora daha hazır hissedersiniz. Yani ısınma hareketleri spor esnasında vücudunuzun gerek duyduğu konsantrasyonu sağlar. Hatta iyi bir ısınma sayesinde egzersizlere daha kolay uyum sağlayacağınız için spora olan motivasyonunuz da artacaktır.   

Spor Sonrası Soğumanın Önemi

Spor sonrası soğuma hareketleri yaptığınızda kaslar onarımını daha hızlı tamamlar. Spor sonrası kas gruplarınıza göre açma germe hareketleri uygulamak, kaslarda biriken laktik asidin dağılmasını sağlar. Aynı zamanda spor sonrası germe egzersizleri ile kasların toparlanma hızını artırabilirsiniz.  

Özellikle ağırlık çalışmasından sonra soğuma hareketleri yapmak önemli. Bu sayede kaslarınız gevşer ve yüklendiğiniz kas çevresinde bulunan damaların rahatlamasını sağlayabilirsiniz. Ancak soğuma hareketlerinin süresini iyi ayarlamak da önemli. Yapacağınız egzersiz beş dakikayı geçmemeli. Bunun sebebi ise vücudunuz enerji kaybettiği ve yorgun düştüğü için dinlenmeye geçmenin daha faydalı olması. Bu yüzden soğuma hareketlerini kısa tutmalı ve nabzınızı tekrar hızlandırmamalısınız.

Sporda Isınma ve Soğumanın Faydaları

Spora başlamadan önce ısınma hareketleri yaparak kaslarınızın esnekliğini artırmanız önemli. Bu sayede kan basıncını kaslar üzerinde sağlayabilir, egzersizlerinizi daha rahat gerçekleştirebilirsiniz. Spor sonrası soğuma hareketleri ise eklemlerinizin herhangi bir hasar görmesini önler. Hatta ısınma ve soğuma hareketlerinin etkilerini vücudunuz üzerinde açıkça görebilirsiniz. Mesela ısınma hareketleri yapmadan ağırlıklara yüklenirseniz eklemlerinizde zorlanma meydana gelir. Ancak ısınma hareketleri ile önce kan dolaşımınızı hızlandırır sonrasında ağırlık yüklenirseniz durum değişir ve egzersizi çok daha kolay uygulayabilirsiniz. 

Tags :