Gün içinde merdiven çıkarken veya yürüyüş yaparken nefes nefese kaldığınız oluyor mu? Yaptığınız etkinliklere karşı dayanıklılığınızın düşük olması kondisyon eksikliğinden kaynaklanır. Kişisel performansı belirleyen kondisyon hakkında tecrübeli sporcular deneyim sahibidir ve bu konuya oldukça önem verir. Bunun sebebi ise kondisyon rutinlerinizin başarınızı etkilemesi ve eksikliğinde ise potansiyel sakatlanmalara davetiye çıkarabilmesidir. Doğru planlanmış bir kondisyon planı ile herhangi bir spor dalında antrenman hedeflerinize ulaşabilirsiniz. Eğer siz de kondisyon nedir sorusunun cevabını merak ediyor ve kondisyonunuzu artırmanın yollarının öğrenmek istiyorsanız, aşağıdaki yazımızı sizin için derledik.

Kondisyon Nedir?

Kondisyon genellikle dayanıklılık kavramı ile karıştırılır. Dayanıklılık; vücudumuzun yorgunluğa karşı direnci olarak tanımlanırken, kondisyon; sporcuların anlık performans düzeyi olarak tanımlanır. Bu noktada dayanıklılıktan ayrılan kondisyon aynı zamanda sporcunun yaptığı sporla ilgili fizyolojik, psikolojik, teknik ve taktik performans düzeyi olarak da açıklanabilir.

Kondisyon Nasıl Artırılır?

Kondisyon ne demek, onu öğrendik. Peki ya kondisyon nasıl artar veya başka bir soru ile kondisyon nasıl geliştirilir? Kondisyonunuzu artırabilmek için öncelikle kendinize bir hedef belirlemelisiniz. Bu hedef sağlıklı olmak adına gerçekleştireceğiniz kondisyon çalışmaları da olabilir, kuvvet artışı sağlayacak ve kalbinizin daha fazla kan pompalamasına yarayacak kardiyo egzersizleri de…. Dilerseniz konuyla ilgili yararlı bilgiler paylaştığımız ‘‘Kardiyo Nedir? Etkili Kardiyo Egzersizleri” başlıklı yazımızı da okuyabilirsiniz.

Kondisyon artırmak için çalışmalara başlamadan önce spor tecrübenizi, yaşınızı, herhangi bir hastalığa sahip olup olmadığınızı antrenörünüzle paylaşabilirsiniz. İstenmeyen sakatlıklardan uzak durmak amacıyla kondisyon antrenmanlarınızdan sonuç almak için acele etmemeniz gerekir. Bu konuda hedeflinize her zaman adım adım yaklaşabilirsiniz.

Kondisyon Artırmak İçin;

  • Kardiyo çalışmalarınızı olabildiğince dışarıda yapmaya gayret etmelisiniz. Ciğerlerinize bol bol temiz hava doldurmak size iyi gelecektir.
  • Kondisyon çalışmalarınızda dinlenme payını unutmamalısınız.
  • Vücudunuza kaliteli kompleks karbonhidratlar almalısınız.
  • Su içmek her zaman önemlidir. Kondisyon egzersizlerine başlamadan önce, egzersiz esnasında ve egzersizden sonra su içmeyi ihmal etmemelisiniz.
  • Kondisyon antrenmanlarınızı bir rutin içinde planlamak önemli.
  • Kalsiyum, magnezyum ve potasyum gibi önemli elektrolitleri vücudunuza almak gerek. Bu sayede kas spazmlarından korunabilirsiniz.
  • Fazla kilolarınızı bir anda değil, sağlığınızı bozmayacak şekilde belli bir zamana yayarak vermelisiniz.
  • Yaptığınız sporu dengeli bir tempoyla daha uzun sürede yapmayı deneyebilirsiniz.
  • Kas gücünü artırmak amacıyla ağırlık çalışan kişiler bilir. Daha uzun süre yorulmadan spora devam edebilmek için düşük ağırlık-sık tekrar sistemiyle çalışabilirsiniz. Bu sayede hacim fazla artmasa da kondisyonunuz iyileşir.
  • Bulunduğunuz ortamı belli aralıklarla havalandırmalısınız. Bu sayede vücudunuzdaki oksijen yüzdesi artar.
  • Vücudunuzu hareketsizlikten uzak tutmalı ve fırsat buldukça orta tempolu koşu, yüzme, şınav çekme, mekik gibi egzersizleri yapmalısınız.
  • Spora vakit ayıramıyorsanız bile bulduğunuz tüm spor imkanlarını değerlendirmelisiniz. Örneğin yakın mesafelere araç kullanmak yerine yürüyebilir, asansör yerine merdivenleri tercih ederek daha dinç olabilirsiniz.
  • Kalp ve damar sağlığınıza gerekli özeni göstermelisiniz.
  • Alkol ve sigara gibi kötü alışkanlıklardan uzak durmalısınız.
Tags :