Beslenme, Diyet ve Egzersiz Uzmanı Rasim Tokuç ile sporcu beslenmesi ve egzersizin yanı sıra kişiye özel beslenme programı, kilo kontrolü ve fiziksel performansı artırma gibi konular hakkında merak edilenleri konuştuk. Keyifli okumalar…

Sporcularda beslenme nasıl olmalı?

Sporcu beslenmesi yapılan branşa, sporcunun boyuna, kilosuna ve cinsiyetine göre farklılık göstermektedir. Sporcu beslenmesinde iki farklı branş için örnek verecek olursam, jimnastik yapan sporcularda vücut yağ oranı %5-7 olması gerekirken, futbolcularda bu oran %10-12 civarlarında olmalıdır. Bu sebeple günlük alınması gereken protein, yağ ve karbonhidrat oranı kişiye özel ayarlanmalıdır.  Genel olarak sporcu beslenmesi içerisinde makro ve mikro besinler dengeli olarak yer almalı, sıvı alımı ayarlanmalı ve gerekiyorsa bazı supplamentler kullanılmalıdır.

Kişiye özel beslenme programı nedir?

Kişiye özel beslenme programı; kişinin yaşına, boyuna, cinsiyetine, fiziki durumuna, iş hayatına, sosyal hayatına, sağlık durumuna, günlük yaptığı fiziksel aktiviteye, yaptığı spora ve bulunduğu iklim koşullarına göre ayarlanmalıdır. Kişiye özel hazırlanan program içerisinde 4 temel besin grubu et, süt, tahıl ve sebzeler mutlaka ana öğünlerde yer almalıdır.

Kişiye özel antrenman programı nasıl oluşturulur?

Kişiye özel antrenman programı oluştururken dikkat etmemiz gereken önemli noktalar bulunmaktadır. Kişinin spor geçmişi, vücut yağ oranı, bölgesel yağ oranı, kas kütlesi, vücut tipi, yaşam şekli, kalp atım hızı gibi bilgilere göre planlama yapılmalıdır. Bu bilgileri doğru değerlendirip hazırlanacak fitness antrenman programları ile istenilen sağlık faydası ve gelişim sağlanmaktadır.+

Beslenme ve egzersiz danışmanlığı nedir?

Beslenme ve egzersiz birbirinden ayrı düşünülemeyen iki farklı disiplindir. Uzmanlık verdiğim bu iki alanda kişilerin ihtiyaçlarına yönelik programlar hazırlamaktayım. Modern yaşam içerisinde beslenme ve egzersiz alışkanlıklarımızı etkileyen birçok olumsuz sebep vardır. Beslenme konusunda reklamlar bilinçaltımıza sağlıksız ve besin değeri çok düşük olan gıdaları yerleştirmektedir. Yine hareketsiz yaşam da modern çağın en zararlı getirilerindendir. Tam da bu noktada Beslenme ve Egzersiz danışmalığı kişilerin hayatlarında güçlü bir motivasyon yaratarak değişiklik yapmak ve yaşamlarını çok daha sağlıklı geçirmelerine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.

Kilo kontrolü sağlamak ve kilo verme adına uygulayabileceğimiz en sağlıklı yöntemler neler?

Kilo verme kişinin sağlık durumu ve yaşam şekline göre farklılık göstermektedir. Bana başvuran danışanların ortak söyledikleri hızlı kilo vermek ve bir daha almamak istiyorum olmaktadır. Kilo verip bunu koruyabilmenin kritik noktaları bulunmaktadır. Öncelikle bazal metabolizma hızımızı düşürmeden kilo vermeliyiz. Bunun yolu da kas kaybetmemekten geçer. Kas kaybı yaşamamak için yeterli ve dengeli beslenmenin yanı sıra önce aerobik sonra da destekleyici direnç çalışmaları yapmamız gerekir. İkinci en önemli nokta yediğimiz besinlerde asit-alkali oranını sağlamak olmalıdır. Vücudumuzda asitlenmeyi azalttığımızda yağ oranı da azalmaktadır.

Fonksiyonel antrenman nedir?

Temel olarak fonksiyonel antrenman terimi vücudumuzun işlevsellik kazanmasını hedefleyen birçok kas ve sinir sisteminin birlikte çalışmasını sağlayan antrenman çeşididir. Fonksiyonel antrenman programı hazırlamamızdaki amaç, kişinin geliştirmek istediğimiz fonksiyonlarının işlevselliğini arttırmaktır. Örnek olarak, kuvvet, esneklik, mobilizasyon, koordinasyon, oksijen kapasitesini (kardiyorespiratuar) arttırmak olarak sıralayabiliriz.

Gıda intoleransı nedir, nasıl anlaşılır?

Gıda intoleransı modern yaşam koşulları ile hızla yaygınlaşan bir rahatsızlıktır. Bazı besinler vücudumuz tarafından yabancı madde olarak algılanmaktadır. Bu yabancı algılanma süreci öncelikle bağırsak problemleri ( gaz, şişkinlik, hazımsızlık, ,ishal, kabızlık) ile başlamaktadır. Sonrasında dolaşımsal problemler sonucu kronik yorgunluk, kilo verememe, ödem, baş ağrıları, migren tipi baş ağrıları, deri hastalıkları ve solunum problemleri gibi ciddi sorunlar görülmektedir.

Gıda intolerans testleri ile intolerans yaşanan gıdalar tespit edilmektedir, bu gıdaları hayatımızdan çıkarttığımızda yaşam kalitemizde ciddi bir artış ve sağlığımız adına birçok fayda elde ederiz. Gıda intoleransının anlaşılması çok basit testlerle sağlanmaktadır. En pratik yöntem saç telinden yapılan hücresel analiz yöntemidir. Bu testi yaptırmak için RAdiyet_performans merkezimizi aramanız yeterli olacaktır.

Sporcularda fiziksel performansı artırmak adına ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?

Sporculara birçok farklı test uyguluyoruz; esneklik, kuvvet, oksijen kapasitesi, koordinasyon, denge, çabukluk ve dayanıklılık testleri. Tüm vücudun kas, yağ, ödem ve mineral değerlendirmelerini bölgesel yaparak ihtiyaçları tespit ediyoruz.

Yaptığımız analizler sonrası sporcuların yeterli fiziksel performansı sağlayabilecekleri beslenme ve egzersiz programlarını hazırlayıp uygulamaya başlıyoruz. Düzenli periyotlarla ölçümleri tekrarlayarak gelişimlerini takip ediyoruz.

Bu konuda özellikle tenis branşında birçok milli sporcuya RAdiyet_performans olarak danışmanlık yapıyoruz.