Kahvaltının bizim kültürümüzdeki yeri ve önemi ayrıdır. Zeytin, peynir, bal, kaymak, menemen, omlet, hamur işleri… Alternatiflerin bu kadar fazla olduğu kahvaltı sofraları fiziksel olarak aktif insanlar için sorun teşkil etmese de özellikle hareketten uzak ofis çalışanları için yakılması zor olan, aşırı yağ ve enerjiyi temsil eder.

Aklınızda “Nasıl bir kahvaltı yapmak gerek?” sorusu dolaşıyorsa, cevaplayalım. Sağlıklı bir kahvaltı için tam tahıllı karbonhidrat içeren, protein kaynağı sunan, meyve ve sebzeler ile desteklenen bir sofra kurulmalı. Ancak besinlerin yoğunluğu yaş, cinsiyet ve aktivite seviyelerine bağlı olmalı. Çünkü kahvaltıda ne yediğiniz kadar ne ölçüde yediğiniz de önemlidir.

Kilo vermek isteyenler ise kahvaltıyı atlamamalıdır çünkü sabah uyanınca yapacağınız sağlıklı bir kahvaltı, metabolizma hızlandırmaya yardımcı olur. Bunun nedeni ise geceleri uyurken metabolizma hızı yavaşlar ve tekrar hızlandırmak için sabah uyandığınız zaman kahvaltı yapmanız gerekir. Bu öğün atlandığı taktirde vücudunuz uzun süre besinsiz kalacak ve bir sonraki öğünde yediğiniz yiyecekleri yağ olarak depolamaya başlayacaktır. Bu durum sağlıksız yağlanmaya ve kilo alımına sebep olur.  

Sabahları daha iyi güne başlayabilmek için kaybettiğiniz enerjiyi geri kazanmak gerekir. Bunun için de en iyi yöntem kahvaltı yapmaktır. Aksi halde gün içinde yaşamanız muhtemel olan yorgunluk, dikkat dağınıklığı ve baş ağrısı gibi problemler kendini gösterebilir.

Sağlıklı Bir Kahvaltının Bize Katkısı Ne Olur?

Sağlıklı kahvaltı alışkanlığı kilo kontrolü sağlamak açısından önemlidir. Kahvaltı öğününü atladığınız zaman daha çabuk kilo alırsınız. Kahvaltı alışkanlığı gün içindeki durumunuzu, zihinsel ve bedensel faaliyetlerinizi etkiler. Öğün atlamak yanlış beslenme alışkanlıklarından biridir. Kahvaltı öğününü atlamak ise unutkanlık ve yorgunluk gibi sorunlara yol açar.

Sağlıklı ve düzenli kahvaltı yapmak aynı zamanda kan şekerinizin dengelenmesini sağlar. Vücudunuzun gün içerisinde temel beyin fonksiyonlarını yerine getirilebilmesi için glikoza ihtiyacı vardır. Sağlıklı bir kahvaltı yapmak kan şekerini yükseltir ve kaslar ile beyin için gerekli glikozun vücuda girmesini sağlar.

Kahvaltı Öğününde Tüketilmesi Gereken Besinler Nelerdir?

Kahvaltıda kalsiyum kaynağı olan süt ve süt ürünleri tüketilmesi faydalıdır. Fazla miktarda ekmek tüketmek ise sık yapılan hatalardan biridir. Kahvaltıda aşırı ekmek tüketimi yerine daha sağlıklı alternatifler olan mevsim sebzeleri tercih edilebilir.

Kahvaltıda domates, salatalık, biber gibi yiyecekler çiğ olarak tüketilebileceği gibi bu sebzelerden yapılacak tost ve omletleri de tüketebilirsiniz. Kahvaltının olmazsa olmaz besini yumurtadır. Bu önemli besin hem gün içerisinde sizi tok tutar hem de iyi bir protein kaynağıdır.

Kahvaltı sofrası kurmaya vakti olmayanlar ise kahvaltılık gevreklerden yararlanabilir. Çünkü bu gevrekler lezzetli ve pratik olmanın yanı sıra lif oranı yüksek olduğu için faydalıdır. Ayrıca kahvaltılık gevrekler süt ya da yoğurtla tüketildiği için bu ürünlerden gerekli protein ve minerali de alabilirsiniz.

Sağlıklı Kahvaltı ve Kilo İlişkisi

Artık birçok insan günlük koşuşturma yüzünden ya kahvaltı öğününü atlıyor ya da kahvaltı yerine sağlıksız yiyeceklerle besleniyor. Gece uzun saatler boyunca aç kalan vücudumuzun görevlerini sağlıklı şekilde gerçekleştirmesini sağlamak için düzenli kahvaltı alışkanlığı edinmeliyiz. Bu şekilde kilo probleminin ve kiloya bağlı olarak oluşabilecek sağlık sorunlarının önüne geçebiliriz.

Sağlıklı besinler tüketmek metabolizmanın hızlı çalışmasını sağlar. Kilo problemi yaşayan insanlarınsa metabolizmaları daha yavaş çalışır. Kahvaltı öğününü atlamak gün içinde kan şekerinin aniden düşme riskini yükseltir. Kan şekerinizin aniden düşmesi ise sizi genelde kan şekerinizi yeniden yükseltebilecek, rafine seviyesi yüksek olan karbonhidratlı yiyecek ve içeceklere yöneltir. Yani uzun süre aç kalmak; öğle yemeği vaktinde yaşayacağınız açlık sebebiyle yanlış seçimler yapmanıza, hızlı ve çok miktarda yiyecek tüketmenize sebep olabilir.

Hazırlaması Uzun Süren Klasik Türk Kahvaltısı Dışında Ne Yiyebiliriz?

Kahvaltı hazırlamaya vakti olmayanlar için en sağlıklı seçenek yulaf lapası olacaktır çünkü içerdiği kompleks karbonhidrat sayesinde kan şekeriniz uzun süre dengede kalır. Ayrıca yulaf lapasını hazırlarken tarçın kullanmak bağışıklık sisteminizi kuvvetlendirmek açısından faydalı olacaktır. Diğer bir seçenek olarak yulaf lapasını meyve ile beraber tüketebilirsiniz. Ancak yüksek miktarda meyve şekeri tüketmenin yağlanma ve kilo alma üzerindeki etkisi unutulmamalıdır.