Günümüzde, sporun ve hareketli yaşamın faydaları herkes tarafından anlaşılmış durumda. Ancak spor yapmak kadar önemli olan bir konu da beslenme düzenidir. Gün içerisindeki beslenme düzeniniz ne kadar sağlıklı ise, spor sırasındaki performansınızı da o kadar olumlu etkileyecektir.

Antrenman yapmadan önce ne yemeniz, ne zaman yemeniz ve ne kadar yemeniz gerektiği, yapacağınız antrenmanın yoğunluğuna, uzunluğuna ve fiziksel özelliklerinize göre değişkenlik gösterir. Bu yazımızda, spora vücudunuzu en iyi şekilde hazırlamanızı sağlayacak beslenme ipuçlarına yer vereceğiz.

Amacınızı Belirleyin

Kaslarınızda, karaciğerinizde ve kan hücrelerinizde glikoz depoları bulunur. Bu glikoz depoları siz spor yaparken vücudunuz tarafından harcanır ve size enerji sağlanır. Doğru bir beslenme ile glikoz depolarınızı amacınıza uygun şekilde doldurabilir ve hedeflerinize çok daha rahat şekilde ulaşabilirsiniz.

Örneğin, dayanıklılığınızı artırmak istiyorsunuz ve uzun koşular yapıyorsunuz. Bu durumda glikoz depolarınızın dolu olması koşu sırasında bitkin düşmenizi engeller ve çeşitli rahatsızlıkların önüne geçer. Bunun için koşuya çıkmadan önce bol karbonhidratlı yiyeceklere yönelmeniz gerekmektedir.

Kilo vermek isteyen biriyseniz mümkün olduğunca kan şekerinizin düşük seviyelerde dolaştığı saatlerde, aç karnına spor yapmanız sizin için daha faydalı olur. Aç karnına spor yapmak başlarda korkutucu gibi görünse de uyum sağladıktan sonra çok daha enerjik bir şekilde spor yapabilirsiniz.

Özellikle Intermittent Fasting gibi bir beslenme şekli uyguluyorsanız, açlık döneminin en sonunda spor yapmanız avantajlı olabilir. Glikoz depolarınızın boş olduğu bu dönemde vücudunuz, enerji olarak yağ hücrelerinizi kullanır ve bu sayede yağ oranınızı düşürebilirsiniz. Intermittent Fasting diyetini daha önce duymadıysanız “Intermittent Fasting (Aralıklı Oruç) Nedir?” başlıklı yazımıza göz atabilir;  bu beslenme şekli hakkında daha çok bilgiye ulaşabilirsiniz.

Doğru Zamanda Doğru Miktarda Yiyin

Antrenmandan önce bir şeyler yemeniz gerekiyorsa, öğününüzü mümkün olduğunca antrenmandan uzak bir saate planlamanız önerilir. Kişinin sindirim sistemine ve yediği öğüne göre değişse de, bu süre 2 ila 5 saat arasında olabilir. Bunun sebebi; midenizdeki besinlerin tamamen sindirilmiş olması ve sonrasında spor yapmaktır. Spor esnasında, midenizin dolu olması ve vücudunuzun sindirim ile ilgilenmesi spor sırasında sizi rahatsız edebilir; kusma gibi sorunlar yaşayabilirsiniz.

Su ve Mineral Alımınız Çok Önemli

Su, herkes için vazgeçilmezdir. Ancak başka işlerle uğraşırken su içmeyi unutabiliyoruz. Su ve mineral tüketimi özellikle spor yaparken çok kritik bir önem taşıyor. Bolca terlediğiniz yaz günlerinde, spor yaparken sık sık su içmeyi ihmal etmemeniz gerekiyor. Benzer şekilde, terle attığınız sodyum ve çeşitli mineralleri de vücudunuza geri almamanız durumunda kramp ve benzeri rahatsızlıklarla karşılaşabilirsiniz. Su ve mineral alımına spordan önce ve spor sırasında büyük önem göstermelisiniz.