Spor, sağlıklı bir yaşam ve fit bir vücut için rutin olarak yapılması gerekenler arasında yer alıyor. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte eski nesillere göre daha hareketsiz bir yaşam sürdürdüğümüz için bu noktada sporun önemi daha da artırıyor. Hareketsiz bir yaşam tarzına sahip olup da spor alışkanlığını hayatımıza hızlı bir şekilde adapte etmeye çalıştığımızda ise sakatlanma gibi ciddi problemlerle karşılaşabiliyoruz.

Düzenli spor yapan kişilerin ve hatta profesyonel sporcuların bile zaman zaman karşılaştığı bazı sakatlıklar olabiliyor. Peki, sporda sakatlanmamak için yapılması gerekenler neler? İşte bu noktada hem düzenli spor yapanların hem de spora yeni başlayan kişilerin dikkat etmesi gereken bazı adımlar var. Size vereceğimiz ipuçları sayesinde spor yaparken sakatlanma riskini minimuma indirebilir ve güvenle egzersiz yapabilirsiniz.

Doğru Isınma Rutini

Spora yeni başlayan veya kısa bir süredir spor yapan kişilerin yaptığı en büyük hatalardan biri, doğru bir ısınma rutini uygulamadan egzersiz yapmaya başlamaktır. Sakatlıkların büyük bir kısmı spora başlamadan önce doğru bir ısınma rutini uygulamamaktan dolayı meydana gelir. Bu nedenle sakatlanmamak için doğru bir ısınma rutinini izlemelisiniz.

Spora gittiğiniz her gün aynı ısınma hareketlerini yaparak spora başlıyorsanız, kendinizi büyük bir tehlikeye atıyor olabilirsiniz. Örneğin, vücudunuzun üst kısmını çalıştıracağınız bir antrenman için ısınırken 15 dakikalık hafif bir koşu ile ısınmanız doğru olmaz. Isınma rutininiz, antrenmanınız içerisinde uygulayacağınız hareketlerin çalıştırdığı eklemleri ısıtma amaçlı uygulanmalıdır. Yapabileceğiniz ısınma hareketleri hakkında daha fazla bilgi almak için “Spor Öncesi Isınma Hareketleri” başlıklı yazımıza göz atabilirsiniz.

Egzersizleri Doğru Formda Uygulamak

Sporda sakatlanmamak için dikkat etmeniz gerekenlerden biri de yaptığınız egzersizleri doğru bir formda uygulamaktır. Direnç antrenmanlarında vücudunuzdaki eklemlere ve omurganıza belirli bir yük biner. Kaslarınızı geliştirmek ve güçlü bir omurgaya sahip olmak için ise eklemlere ve omurganıza binen bu yükü doğru şekilde kullanmalı, egzersizleri olması gereken formda uygulamalısınız.

Örneğin, squat egzersizinde dizlerinizi dışarı doğru açmanız hem kalça kaslarınızı daha aktif kullanmanızı sağlar hem de diz eklemlerinize binen yükü azaltarak dizlerinizin güçlenmesine yardımcı olur. Yaptığınız egzersizleri doğru formda uygulamadığınızda ise eklemlerinize ve omurganıza binen yük artar ve bu durum sakatlanmanıza yol açabilir.

Yeterli ve Sağlıklı Beslenmek

Yeterli ve sağlıklı bir şekilde beslenmek de sporda sakatlanmamak için uygulamanız gereken adımlardan biridir. Spor yapan kişiler, antrenman esnasında kaslarına belirli bir hasar verir. Eğer yeterli ve sağlıklı bir şekilde beslenmezseniz bir sonraki antrenmana gidişinizde kaslarınız henüz iyileşememiş olur. Henüz iyileşmemiş ve yeterince güç toplamamış bir kas ise spor sırasında yeterli performansı gösteremez. Buna karşın siz yine de egzersiz yapmaya devam eder ve bu kası zorlarsanız belirli sakatlanmalara yol açabilirsiniz. Bu nedenle antrenman şiddetinize ve sıklığınıza göre sağlıklı kaynaklardan yeterli miktarda besin almaya özen göstermeniz gerekir.